HTMJ - Togveje

Når det drejer sig om indkørsel på en station, har der gennem tiderne været forskellige regler. Der tages i denne beskrivelse udgangspunkt i en mindre sidebanestation, nemlig Høng på DSB strækningen Slagelse - Værslev.

I epoke II og epoke III, har der mange steder kun været indkørslessignaler. Her brugte man mange steder det såkaldte 'hængeøre' signal. Se Figur 1. Signalet er et dobbelt signal med en arm for hver kørselsretning. Signalet blev ved af DSB anvendt på mindre stationer, og ikke mindst på privatbanerne.

I slutningen af epoke III og frem til nutiden, anvender man både ind- og udkørselssignaler. Og typisk af daglys typen.

Dobbelt indkørselssignal, epoke II - III.
Figur 1. Dobbelt indkørselssignal fra epoke II og III. Det er kun armen til højre for masten er der gælder.
Signalet kaldes også 'hængeøre' og var anbragt således at det var synligt fra begge sider af stationen. © 2003 Webmaster.

Der hvor man i epoke II og III, kun anvendte indkørselssignal, var reglen den, at der kun tillades indkørsel fra en side ad gangen. Den anden må pænt vente ude på strækningen indtil der gives signal. Her stilles sporskifter således, at, hvis toget, ved et uheld, ikke stopper, kan køre gennem stationen.

Når der anvendes både ind- og udkørselssignaler, kan der tillades indkørsel til stationen fra begge sider samtidig. Her stilles sporskifter så det passer med togvejen ind til stationen.