HTMJ - Togveje: Løsning 2

Jeg vil her gennemgå forslag 2, Manuel stilling af togvej ud fra skama.

Der anvendes et sæt en-polede vippekontakter med 2 stillinger og en fælles aktiverings knap, som stiller togvejen. Alle sporskifter skal kunne styres elektrisk. Se evt. beskrivelse og virkemåde af Roco dobbeltkrydssporskifte, DKW15, under Tips og Tricks.

Manuel indstilling af togvej vha. et sæt vippekontakter.  
Figur 1. Manuel indstilling af togvej.
Figuren er af hensyn til overskueligheden begrænset til kun at vise tre af de syv kontakter, der skal bruges til Høng station. Krydssporskifte og sporskifte vil skifte til lige når trykknappen 'Togvej' aktiveres. © 2003 Webmaster.

Figur 1 viser vippekontakterne til dobbelt krydsskiftesporet . Da det er et Roco DKW15 har det i sagens natur to sæt skifterelæer, nemlig og . Figuren viser også forbindelsen til sporskifte og den fælles trykknap til stilling af togvejen. Ledningernes farveangivelser er taget fra Roco's farvekode for ledninger. Dvs. Grøn for lige og Rød for afvigende indstilling.

Skemaet, som togvejen stilles efter, kan være opbygget efter samme koncept som tabellerne på siderne Togeveje for gennemgående tog og Togveje for indkørsel.

Vippekontakterne indbygges direkte på de relevante steder i en skematisk sportavle over Høng station. Se Figur 2 herunder.

Manuel indstilling af togvej vha. et sæt vippekontakter.
Figur 2. Sportavle over Høng station. Manuel indstilling af togvej v.h.a vippekontakter. © 2003 Webmaster.

Du skal være opmærksom på, at der trækkes ret så meget strøm fra transformatoren når 'Togvej' kontakten aktiveres, så meget mere end 10 sporskifter bør du ikke stille på én gang.

Som et alternativ til denne opbygning kan foreslås at opbygge den skematiske sportavle ved hjælp af Fleischmanns sæt af kontakter indbygget i sporsymboler. Eneste anke er at de enkelte elementer er temmelige dyre og der skal alene til Høng station anvendes 7 sporskifte elementer og nogle skinnesymboler.