HTMJ - Togveje |
Ved denne løsning tages udgangspunkt i Roco's RocoLine skinnesystem, idet Roco's dobbelte krydssporskifte er af en særlig konstruktion. I løsning 5 er der valgt at anvende én stor dreje-omskiftere til indstilling af togvejen.
Tabellen herunder viser et udsnit af de mulige togveje, som kan stilles på Høng station. Tabellen er delt op med søjle en for det dobbelte krydssporskifte og en søjle for hvert sporskifte. Søjlen 'Stilling' angiver omskifterens position. Farve-angivelserne er taget fra Roco's farvekode for ledninger. Dvs. Grøn for lige- og Rød for afvigende indstilling.
Stilling | ||||||||
Togvej: Gennemgående Gørlev - Slagelse eller omvendt via Spor 1 | ||||||||
Grøn Grøn |
Grøn | Rød | Rød | 1 | ||||
Togvej: Gennemgående Gørlev - Slagelse eller omvendt via Spor 2 | ||||||||
Grøn Rød |
Uden betydning | Grøn | Rød | 2 | ||||
Togvej: Gennemgående Tølløse - Slagelse eller omvendt via Spor 1 | ||||||||
Rød Grøn |
Grøn | Rød | Grøn | 3 | ||||
Togvej: Gennemgående Tølløse - Slagelse eller omvendt via Spor 2 | ||||||||
Rød Rød |
Uden betydning | Grøn | Grøn | 4 | ||||
Togvej: Indkørsel fra Gørlev til spor 1 og fra Slagelse til Spor 2 | ||||||||
Grøn Grøn |
Grøn | Grøn | Rød | 5 | ||||
Togvej: Indkørsel fra Gørlev til spor 2 og fra Slagelse til Spor 1 | ||||||||
Grøn Rød |
Grøn | Rød | Rød | 6 | ||||
Togvej: Indkørsel fra Tølløse til spor 1 og fra Slagelse via Spor 2 | ||||||||
Rød Grøn |
Grøn | Grøn | Grøn | 7 | ||||
Togvej: Indkørsel fra Tølløse til spor 2 og fra Slagelse til Spor 1 | ||||||||
Rød Rød |
Grøn | Rød | Grøn | 8 | ||||
Stilling |
Som det ses af tabellen herover skal der anvendes en drejeomskifter med 8 stillinger og med 5 dæk, 2 til det dobbelte krydssporskifte, dvs. , og ,, og et dæk for hvert af de øvrige sporskifte, dvs. , og .
Af tabellen og diagrammet herover kan man se, at det kun er muligt at skifte sporskifte til lige. Dette sporskifte bruges normalt kun til rangering, men det skal sikres, at det stå rigtigt når togvejen stilles. For at kunne stille sporskiftet ved rangering er der indført en ekstra kontakt og drejeomskifteren skal stå i stilling 9. Dette gælder også sporskiftetet på HTJ, og sporskiftetet til remisen.