HTMJ - Togveje

Løsning 5 - Roco skinnesystem

Ved denne løsning tages udgangspunkt i Roco's RocoLine skinnesystem, idet Roco's dobbelte krydssporskifte er af en særlig konstruktion. I løsning 5 er der valgt at anvende én stor dreje-omskiftere til indstilling af togvejen.

Tabellen herunder viser et udsnit af de mulige togveje, som kan stilles på Høng station. Tabellen er delt op med søjle en for det dobbelte krydssporskifte og en søjle for hvert sporskifte. Søjlen 'Stilling' angiver omskifterens position. Farve-angivelserne er taget fra Roco's farvekode for ledninger. Dvs. Grøn for lige- og Rød for afvigende indstilling.

Stilling
Togvej: Gennemgående Gørlev - Slagelse eller omvendt via Spor 1
Krydssporskifte (3). Grøn
Grøn
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød Sporskifte. Rød 1
Togvej: Gennemgående Gørlev - Slagelse eller omvendt via Spor 2
Krydssporskifte (4). Grøn
Rød
Uden betydning Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød 2
Togvej: Gennemgående Tølløse - Slagelse eller omvendt via Spor 1
Krydssporskifte (2). Rød
Grøn
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød Sporskifte. Grøn 3
Togvej: Gennemgående Tølløse - Slagelse eller omvendt via Spor 2
Krydssporskifte (1). Rød
Rød
Uden betydning Sporskifte. Grøn Sporskifte. Grøn 4
Togvej: Indkørsel fra Gørlev til spor 1 og fra Slagelse til Spor 2
Krydssporskifte (3). Grøn
Grøn
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød 5
Togvej: Indkørsel fra Gørlev til spor 2 og fra Slagelse til Spor 1
Krydssporskifte (4). Grøn
Rød
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød Sporskifte. Rød 6
Togvej: Indkørsel fra Tølløse til spor 1 og fra Slagelse via Spor 2
Krydssporskifte (2). Rød
Grøn
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Grøn Sporskifte. Grøn 7
Togvej: Indkørsel fra Tølløse til spor 2 og fra Slagelse til Spor 1
Krydssporskifte (1). Rød
Rød
Sporskifte. Grøn Sporskifte. Rød Sporskifte. Grøn 8
Stilling
Tabel 1. Et udvalg af mulige togveje, som kan stilles på Høng Station.

Som det ses af tabellen herover skal der anvendes en drejeomskifter med 8 stillinger og med 5 dæk, 2 til det dobbelte krydssporskifte, dvs. , og ,, og et dæk for hvert af de øvrige sporskifte, dvs. , og .


Figur 1. Omskifter til indstilling af togvej. Her vist med 9 stillinger, idet stilling 9 anvendes ved rangering. Omskifteren står i stilling 5, 'Indkørsel fra Gørlev til spor 1 og fra Slagelse til Spor 2'. Tegningen er af overskuelighed begrænset til at kun vise forbindelserne til , og . Der skal ydeligere 3 dæk på tegningen til styring af henholdsvis , og . © 2003 Webmaster.

Af tabellen og diagrammet herover kan man se, at det kun er muligt at skifte sporskifte til lige. Dette sporskifte bruges normalt kun til rangering, men det skal sikres, at det stå rigtigt når togvejen stilles. For at kunne stille sporskiftet ved rangering er der indført en ekstra kontakt og drejeomskifteren skal stå i stilling 9. Dette gælder også sporskiftetet på HTJ, og sporskiftetet til remisen.

Oversigtstegning over Høng station på HTMJ.
Figur 2. Oversigtstegning over Høng station på HTMJ. © 2003 Webmaster.